YouTube #adpokalypsa: příčiny a důsledky reklamního bojkotu na YouTube


Autor obrázku – Pavel Šrubař

Článek z odborného časopisu Ikaros – Elektronický časopis o informační společnosti, Jana Rylicha s názvem YouTube #adpokalypsa: příčiny a důsledky reklamního bojkotu na YouTube, pojednává o této v současné době nejpopulárnější síti pro sdílení videí. Youtube je po Google druhou nejnavštěvovanější stránkou internetu a má přes jednu miliardu uživatelů. Každou minutu na něm přibývá 400 hodin videí. Youtube vytváří stále nové služby typu YouTube Red, TV aj. Celkový přínos má síť především z reklamy tak, jako Google a to na platformě Google AdSence. Youtubeři mají přibližně 1 až 5 dolarů za 1000 zhlédnutí, což jim umožňuje vydělávat i desítky tisíc až milionů USD za rok. Na YouTube jsou ke shlédnutí videa mnoha typů, jako jsou animace, recenze, skeče, parodie, herní, vzdělávací a především hudební videa. V současné době jsou ale média a sociální sítě včetně Youtube využívány čím dál tím častěji k zmedializování různých kauz. Již delší dobu se Youtube potýká s problémy ve formě reklamních sdělení velkých firem a to vedle videí s nevhodným obsahem. Tyto situace vedou ke zpřísnění podmínek pro monetizování. Videa musejí být rozdělena z hlediska obsahu do kategorií, což jim neumožňuje jednoduchou inzerci. Novinkou je také aplikace YouTube Kids, která se využívá jak ve školách, tak v knihovnách, na letištích a v jiných institucích. Jedná se o aplikaci, která skryje nevhodná videa obsahující násilí, vulgarismus a kontroverzní témata. Youtube musí stále bojovat s kontroverzními youtubery, kteří se snaží obejít jejich nařízení. Tyto případy jsou čím dál tím častěji medializovány a vedou k mediálnímu bojkotu YouTube, který má za následek výrazný pokles jejich příjmů. Na YouTube stále útočí mnoho médií, které celý koncept obviňují z pokrytectví. Nekončící mediální útoky vedou k odstraňování videí a blokování youtuberů. Stále více obsahu je označováno jako nevhodné a rovnou blokovano proti zobrazení. Rostoucí demonetizace názorových videí a diskuzí je vnímána jako cenzura. Youtubeři se musejí adaptovat na změny a zvolit alternativní zdroje příjmů, jako merchandisign, sponzorovaná videa či crowdsourcing. Rostoucí množství obsahu není možné manuálně hodnotit a tím pádem dochází k chybám, kterých využívají média s cílem poškodit YouTube. Může se dále polemizovat nad tím, kdo za ty situace nese vinu, zdali jsou to youtubeři, kteří video nahrávají, nebo média, jež vyvolávají kauzy či samotný YouTube s Googlem a jejich reklamním systémem. Stále rostoucí problémy se sdílením videí povedou k rozšiřování omezení pro youtubery a tím pádem k zamezení vzniku mediálních kauz. O této problematice a jednotlivých případech se můžete dočíst v článku: RYLICH, Jan. YouTube #adpokalypsa: příčiny a důsledky reklamního bojkotu na YouTube. Ikaros [online]. 2017, 21 (4) [cit. 2017-06-19]. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/18024

 

Odborné články

, , , , , , , , ,