RECENZE: Marťan (Andy Weir)

Marťan

Mark Watney byl sedmnáctým člověkem, který vkročil na povrch Marsu. Bude prvním, který zde zemře. Písečná bouře, letící komunikační anténa, propíchnutý skafandr. Každý člověk by řekl, že jsou to věci, které vás spolehlivě pošlou do stavu „neslučitelného se životem.“ Ne tak klikaře Marka. Z nepříjemné situace se vylíže, jen aby zjistil, že jeho posádka ho považovala za mrtvého a odletěla domů. Nemůže své přežití ohlásit ani jim ani Zemi, protože ho (jak si určitě vzpomínáte) propíchla odtrhnutá komunikační anténa. Nevrátí se pro něj. Co teď? Nelichotivá výchozí situace je zdrojem neskutečné porce zábavy a humoru.

Andy Weir celou knihu koncipoval jako deník trosečníka na pustém, zrezivělém (ano čtete správně, Mars opravdu koroduje) ostrově v prázdnotě vesmíru. Každý Sol (den na Marsu, má 24 a zhruba půl hodiny) si zapisuje své nesnáze i triumfy. Každý Sol, může být jeho poslední. Výchozí plán je počkat do další expedice, ale ta přiletí nejdříve za čtyři roky. Pravděpodobně do té doby zemře hlady. A tady začíná ona legrace. Rozumějte, Mark je sice inženýr ale i botanik (kosmonauti musí mít minimálně dvě specializace), tak začne pěstovat brambory, s kterými chtěl tak jako tak experimentovat. Brambory na Marsu. Krom odborných schopností byl náš hrdina také lepidlem celé posádky. Vždy dobře naladěný optimista a navíc srandista s prapodivnými veselými průpovídkami. Jeho zápisy jsou snadno srozumitelné, vtipné a poutavé. Pěstování brambor prožíváte víc než výpravy na marťanském povrchu. A vždycky když už vypadá, že se něco podaří, něco jiného katastrofálním způsobem selže. Jde o napínavou, mozek neurážející jízdu, která si bere to nejlepší z A. C. Clarka a je napěchovaná injekcemi modernizmu.

Menší zádrhel nastupuje, kdy místy přestáváme sledovat Marka, a děj se přesouvá do NASA. Děj přestane mít ten prvotní tah a mírně se vleče. Přeskakování mezi rovinami krade jistou výjimečnost hlavní postavy. Z vypravěče je jen dalším hráčem, ale pro zakončení příběhu kosmického trosečníka zcela nezbytné. Přesto jde však o jednu z nejnápaditějších, technicky velice přesných a poměrně uvěřitelných sci-fi. Ridley Scott už podle knihy natáčí film s Mattem Damonem v hlavní roli. Koncem roku bude v kinech.

85%

, , ,