RECENZE: Pirátství – Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese (Adrian Johns)

Co je to duševní vlastnictví? Může být jeho krádež ospravedlnitelná? Většina z nás považuje duševní pirátství za produkt digitální éry a mýlíme se. Ve chvíli kdy Sean Parker vypustil do světa Napster a poskytl platformu pro sdílení hudby, se jen otevřela hráz pro celý širý svět, ale o duševní vlastnictví se bojovalo mnohem dříve. Krádeže tohoto druhu začali ve chvíli, kdy se za myšlenky začalo platit. Protože, jak vám poví každý správný ekonom, jediné na čem vůbec kdy záleželo, jsou peníze. Pak samozřejmě prestiž. Mimochodem proč je Isaac Newton jedním z nejznámějších myslitelů své doby? Byly to opravdu jeho teorie nebo s tím měla co dělat skutečnost, že to byl on, kdo v té době zodpovídal za patentový rejstřík?

Adrian Johns věnoval deset let života, aby prozkoumal každé hledisko duševního vlastnictví a historii takzvaného duševního pirátství. Nenajdete zde příběhy vousatých námořníků a hrdlořezů, kteří brázdili oceán. Johns popisuje ještě lítější boje od doby vynálezu knihtisku a rozšiřování prvních tiskařských technologií v šestnáctém století až do současnosti. Popisy vynálezů, lidských pletich a majetnických názorů jsou podrobné přesto čtivé. Autor dává věci do širší souvislosti a dokonale reflektuje i dnešní problematiku. Dochází k zajímavému faktu a to, že pirátství bylo odjakživa hnacím motorem inovací. Ať už sloužili pro něj nebo proti němu.

Téměř sedmi set stránkový behemot by neměl chybět v knihovně jakékoliv knihovny nebo knihovníka. Při čtení se vkrádá do mysli skutečnost, že ať jsme si mysleli o pirátství cokoliv, neměli jsme pravdu. Co nejdříve si ukradněte vlastní ve svém oblíbeném knihkupectví, nebudete litovat.

90%

8188_0

, , ,